STEPH’S REVIEW: SLAAP KINDJE SLAAP – DR. ESTIVILL

Slaap kindje slaap

Eerder deze week schreef ik al over samen slapen. Het leek me wel toepasselijk om voor de review van deze week een boek te kiezen dat ook in het teken staat van slapen. Namelijk ‘Slaap kindje slaap’ van dr. Estivill, een snelgids om je kind te leren slapen.

De schrijver, dr. Eduard Estivill, is sinds 1989 verbonden aan een wereldwijd bekendstaande slaapkliniek in Barcelona. Hij is specialist in neurofysiologie en kindergeneeskunde en hij heeft veel artikelen en boeken over slaapproblemen bij kinderen geschreven. Hij heeft een methode ontwikkelt om kinderen te leren slapen, die naar eigen zeggen in 96% van de gevallen succesvol is.

Het is een flinterdun boekje van zo’n 80 pagina’s, waarin deze methode wordt uitgelegd. In het eerste hoofdstuk wordt in gegaan op het ritme van pasgeboren baby’s en hoe het ritme in de loop der maanden verandert. Bij sommige baby’s verandert dit ritme niet vanzelf, wat resulteert in slecht slapen. Deze kindjes hebben een beetje hulp van hun ouders nodig.

Slaapgewoonte creëren

Het tweede en derde hoofdstuk van het boek behandelen de theorie en het aanleren van een slaapgewoonte. Je zoekt dingen die voor het kind met slaap worden geassocieerd en die altijd aanwezig zijn als het kind in zijn bed ligt. Denk aan een knuffel, een speen en een poster. Voor je je kind naar bed brengt zorg je voor een moment van genegenheid, zoals een liedje zingen of een verhaaltje voorlezen. Je zorgt dus voor een vast ritueel en vervolgens breng je je kind naar bed.

Rustig, zelfverzekerd en vooral niet boos

Belangrijk is dat beide ouders overtuigd zijn van deze methode en rustig en zelfverzekerd blijven. Je stelt je kind gerust en legt hem uit dat hij gaat leren slapen. Na 30 seconden verlaat je de kamer. Je gaat alleen op gezette tijden terug om je kind gerust te stellen, te laten weten dat je er nog bent, dat je hij/zij gaat leren slapen en dat je van hem/haar houdt. Je haalt je kind er dus niet uit en je gaat ook geen liedjes zingen of andere toeren uithalen. Na een halve minuut verlaat je weer de kamer. In het boek staat een tabel met tijden die je kunt aanhouden. Belangrijker is echter jouw gedrag: rustig, zelfverzekerd en niet boos. Na ongeveer 3 x herhalen zal je kindje in de meeste gevallen al in slaap zijn gevallen. De eerste dagen is een kwestie van doorbijten, want het kan lastig zijn je kindje te laten huilen en niet toe te geven, maar na een paar dagen zul je al verschil merken. In het laatste hoofdstuk behandelt de schrijver twijfels en vragen van ouders.

slaap kindje slaap

Mijn ervaring

Ik heb het boek besteld toen Johnny ongeveer negen maanden was. Hij had destijds veel moeite met in slaap vallen. Eruit halen en troosten resulteerde erin dat hij nog langer wakker bleef en alleen maar vervelender werd. En de app vol met geruststellende geluiden of zelf liedjes zingen hielp niet.

Het boekje is heel dun en je leest het in een uurtje (of korter) uit. De methode is simpel, het is een principe van rust, ritme en regelmaat. Wel moet je bereid zijn je kindje te laten huilen. Hoewel ik dat de eerste maanden een no-go vond, was de situatie nu anders. Het was geen kwestie van aandacht of honger, maar gewoon van niet in slaap kunnen vallen, ondanks dat hij wel moe was.

Mijn kindje slaapt

We volgden de stappen uit het boekje op en eenmaal bij het slaapgedeelte aangekomen ging het laten huilen ging me eigenlijk makkelijker af dan gedacht. Het was fijn om houvast te hebben qua tijden en ik had niet het gevoel hem aan zijn lot over te laten. Bovendien was er snel resultaat. Hoewel ik het niet eens ben met alle dingen die in het boekje gesteld worden, werkte deze methode in ons geval heel goed.

Toch denk ik dat deze methode niet voor alle kinderen en ouders geschikt is. Ik zou het alleen doen als je kindje wat ouder is en ook alleen als je zeker weet dat je kindje niets dwars zit of ergens behoefte aan heeft. Ik kan het wanhopige ouders zeker aanraden, maar als je je kindje absoluut niet wilt laten huilen, dan kun je het boek beter laten liggen.

Slaap kindje slaap
Dr. Estivill
ISBN: 978-90-284-25989
Prijs: 12,99

Hoe kijken jullie aan tegen je kindje laten huilen? Zouden jullie dit boek lezen als je kindje moeite heeft met leren slapen?

Dit artikel bevat een affiliate link.

Afbeelding in tekst via Pixabay

19 thoughts on “STEPH’S REVIEW: SLAAP KINDJE SLAAP – DR. ESTIVILL

1. Lijkt me een handig hulpmiddel, want die kleintjes geraken soms wel echt niet in slaap. Lijkt me wel moeilijk om als mama je kind te laten huilen, maar als het werkt, kan je jezelf er wss zel over zetten!

1. Dat is fijn, hopelijk houdt het stand! Ik vind gewoon maar laten huilen ook niks hoor, maar met deze methode is het toch anders. Bovendien duurde het hier maar maximaal een kwartiertje, dat scheelt misschien ook 😉

2. Uiteindelijk komt het ook vanzelf het doorslapen. Mijn oudste had geen boekje nodig, de jongste heb ik alle boekjes gelezen, ze is bijna 4 en nee, slapen is niet haar ding

3. Als ik weer dat mijn kind niets mankeert laat ik ze even huilen ja. Beide kinderen hadden het huilen nodig om in slaap te komen. Ze hebben een muziekje dat ze daar ook bij helpt en beide huilen inmiddels niet meer. Voor ons heeft dit gewerkt. Maar idd jij als ouder weer het beste wat wel en niet kan met jou kindje. Fijn dat dit hij jullie geholpen heeft.
    MamaMinke recently posted…Verjaardag verlanglijstje voor een peutermeisjeMy Profile

4. Wij hebben hier een kindje met veel slaapproblemen, wekkermethode gebruikt wat echt enorm lijkt op dit systeem, wat half hielp maar ook ervoor zorgde dat het doorslapen niet meer lukte, want er was volstrekte paniek. Nu hebben we het bedje in onze kamer gezet en gaan we ons eerst focussen op hem laten slapen in zijn eigen bed, op onze kamer.
    Ik ben wel benieuwd met welke dingen je het bijvoorbeeld niet eens was in het boek?

1. Ik was het bijvoorbeeld niet helemaal eens met dat slecht gedrag altijd genegeerd moet worden en goed gedrag beloond moet worden, al snapte ik wel de context waarin het gezegd werd. Ook had de schrijver het er over dat doorslapen met zes maanden normaal is en dat vind ik nog wel erg jong. Maar de methode vond ik goed! Ik hoop dat jullie ook snel een manier vinden die werkt voor jullie kindje!

5. Voor een baby denk ik nog niet van toepassing, maar misschien handig om op de kadootjeslijst te zetten voor als meneertje straks een keer 3 wordt ofzo… Ben wel benieuwd of het echt werkt!