STEPH’S REVIEW: OPGERUIMD! – MARIE KONDO

Opgeruimd!

Dit keer in Steph’s review het boek ‘Opgeruimd! van Marie Kondo. De hype over Marie Kondo is allang weer voorbij, maar voor wat wijze levenslessen ben je nooit te laat, toch? Eind vorig jaar was ik ineens toe aan een aantal life-changing boeken en ‘Opgeruimd!’ was daar één was. Nu denk je misschien opruimen en levensveranderend? Maar degene die me een beetje kennen, weten dat opruimen niet mijn sterkste punt is. En mochten we ooit in een Tiny House gaan wonen, dan is een beetje orde in zo’n kleine ruimte niet geheel onbelangrijk. Ik was dus erg benieuwd of dit boek verandering kon brengen in mijn rommelige aard.

Marie Kondo is een professionele Japanse schoonmaak- en opruimcoach en heeft een methode ontwikkelt waardoor iedereen een opgeruimd leven kan leiden. Het boek is voor het eerst uitgegeven in 2011 en inmiddels zijn er over de hele wereld ruim drie miljoen exemplaren verkocht. Hoewel ik het hier heb over ‘Opgeruimd!’, de titel van de Nederlandse vertaling, heb ik zelf, zoals je misschien op bovenstaande foto hebt gezien, de Engelse vertaling gelezen, genaamd ‘The life-changing art of tidying’.

Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken en begint met een uitleg. Waarom is het voor zoveel mensen lastig is om hun huis, ondanks de opruimpogingen, netjes te houden? De daaropvolgende hoofdstukken geven daar al deels antwoord op: je moet beginnen met weggooien en alleen houden waar je blij van wordt. Belangrijk is dat je dit per categorie doet en in de juiste volgorde. Op deze manier krijg je een goed overzicht van al je spullen en door te beginnen met de makkelijke categorie ‘kleding’, word je behendig genoeg om later ook dingen te kunnen weggooien waar je meer aan gehecht bent.

Pas in het vierde hoofdstuk gaat het echt over opruimen. Appeltje, eitje, nu jouw overbodige spullen al weg zijn. Bij opruimen is de belangrijkste les om al je spullen een eigen plek toe te wijzen en niet in de val te trappen van ‘handige’ opbergsystemen. In het afsluitende hoofdstuk wordt ingegaan op welke manier een opgeruimd huis invloed kan hebben op de rest van je leven. Zo ben je je bewuster van je bezittingen en de spullen die je nog hebt waardeer je meer. Dit zorgt voor overzicht en rust en maakt je gelukkiger.

marie kondo
Alles netjes Opgeruimd!

Dank je wel, tas!

De methode is erg simpel en het is fijn om dat gestructureerd terug te lezen in een boek. Hoewel ik inmiddels aardig bedreven ben geworden in het weggooien, nadat wij voor ons wereldreis al onze bezittingen in een aantal verhuisdozen moesten proppen, heb ik meer moeite met dagelijkse rommel. Ik krijg door dit boek gelijk zin om die rommel aan te pakken. Toch kan ik de methode momenteel niet echt goed testen, omdat een deel van onze spullen nog in verhuisdozen zitten of in Frankrijk liggen. Ook betwijfel ik een beetje of een opgeruimd huis mijn leven nou echt zo drastisch zal veranderen.

Verder wordt er continu geschreven over de liefde en dankbaarheid die je moet tonen aan je spullen. Als in ‘Bedankt tas, dat je mijn spullen zo goed hebt meegedragen’. ‘Rust nu maar even lekker uit’. En als je bijvoorbeeld je sokken als bolletjes oprolt krijgen ze niet de rust die ze verdienen. Hoewel ik de achterliggende gedachte hiervan snap (dankbaar zijn voor dat wat je hebt), word ik ook een beetje kriegelig van dit soort teksten. Daar moest ik dus een beetje doorheen lezen.

Mocht je na het lezen van dit artikel zin hebben in een grote lenteschoonmaak? Via onderstaande link kun je het boek bestellen.

Opgeruimd!
Marie Kondo
€18,99
ISBN: 9789400505629

Bekend met Marie Kondo? Heeft het je leven veranderd?

Dit artikel bevat een affiliate link en dafbeelding in dit artikel is afkomstig van Pixabay.

12 thoughts on “STEPH’S REVIEW: OPGERUIMD! – MARIE KONDO

1. Ik heb toevallig laatst een cursus gevolgd over opruimen en toen kwam deze methode ook voorbij. Die dankbaarheid daar zou ik ook kriebelig van worden hoor!

2. Ik heb hem wel vaker voorbij zien komen, maar ik hoorde inderdaad al eerder over dat ‘dank je wel’. Ik wil wel meer opruimen, maar als ik mijn spullen ga bedanken, ben ik bang dat ik er nog heftiger aan gehecht raak en het straks nog zielig ga vinden dat ik het wegdoe.