STEPH’S REVIEW: DE GIRAF EN DE JAKHALS IN ONS – JUSTINE MOL

De giraf en de jakhals in ons

Dit keer geen opvoedkundig boek, maar wel een boek van dezelfde auteur als het boek ‘Opgroeien in vertrouwen’, Justine Mol. Dit keer las ik haar tweede boek ‘De giraf en de jakhals in ons’. Ik kocht de boeken tegelijkertijd en was een beetje in de veronderstelling dat ook dit boek zou gaan over opvoeden, gezien de titel en kleurrijke, kinderlijke tekening op de kaft. Dit boek richt zich echter op geweldloos communiceren. En hoewel het uiteraard ook toepasbaar is tijdens de opvoeding van je kind, is het meer een boek over communicatie in het algemeen.

‘De giraf en de jakhals’ is dus het tweede eigen boek van Justine Mol, uit 2007. En zoals je misschien in mijn vorige review al hebt gelezen, heeft Justine Mol een voorliefde voor taal en communicatie. Zo studeerde ze Engels en heeft ze 25 jaar als logopediste gewerkt. In 1999 kwam zij in contact met Geweldloos Communiceren en in 2004 werd zij een gecertificeerd trainer Nonviolent Communication.

Dit boek is gebaseerd op de visie van Marshall Rosenberg, grondlegger van Nonviolent Communication. Om zijn ideeën over te brengen koos hij voor twee dieren: de giraf en de jakhals, die symbool staan voor twee kwaliteiten in ons.

In het boek diept Justine Mol de giraf- en jakhalskanten verder uit en beschrijft hun eigenschappen. Hierbij is de giraf de goedzak die vol geduld, medeleven en zonder oordeel luistert naar de behoefte achter wat er gezegd wordt. De jakhals zit vol oordelen, verwijten en verwachtingen. Om een simpel voorbeeld te geven, de jakhals zou kunnen zeggen ‘Waarom help je nooit eens mee?’ of een passief-agressief ‘Je wordt vriendelijk bedankt’. Een giraf zegt daarentegen bijvoorbeeld ‘Ik vind het jammer dat ik het alleen moet doen, ik had graag wat hulp gehad’.

Ook legt ze uit dat iedereen een giraf en jakhals in zich heeft. En ook al lijkt de jakhals alleen kwaliteiten te bezitten die je niet wilt hebben, ze mogen er allebei zijn. De jakhals in jou kan er bijvoorbeeld wel voor zorgen dat je voor jezelf opkomt en grenzen aangeeft. Toch kan het vaak nuttig zijn dit te filteren door de giraf in jezelf voordat je een confrontatie aangaat. Verder worden er verschillende situaties en dialogen beschreven tussen jakhalzen en giraffen, onderling en gecombineerd. Daarnaast geeft ze verschillende tips over hoe je het best geweldloos kunt communiceren (onder andere door je zogenoemde giraffenoren op te zetten).

Mijn mening

Hoewel ik me in eerste instantie best wel een giraf voelde, kwam ik er al gauw achter dat ik, net als iedereen, ook een jakhals in me heb. De gebruikte dierenmetaforen wekte bij mij al snel nogal wat weerstand op en het kostte me moeite om hier doorheen te lezen. Ik denk dat ik gewoon niet zoveel met giraffen of jakhalzen heb. Ik zie gelijk zo’n lome, vriendelijke giraf voor me die enkel met zalvende woorden spreekt. Overal een behoefte achter zoeken en dit willen uit spreken, is niets voor mij.

Ik communiceer dus nog niet als giraf, maar vind mezelf ook niet bepaald een jakhals. Eerder andersom, ik zou van mezelf best wat vaker duidelijker, eerlijker en minder lief mogen zijn. Hoewel ik me dus niet altijd herkende in de giraf of de jakhals, worden er toch veel herkenbare situaties geschetst. Bij de opvoeding zou ik bijvoorbeeld vaker kunnen kijken naar de behoefte van mijn kind, in plaats van alleen naar mijn eigen behoefte en het daaropvolgende gesnauw. Ook in werksituaties is het bijna onvermijdelijk dat je af en toe in een situatie belandt waarbij geweldloos communiceren zeer nuttig kan zijn.

Hoewel het me tegen stond dat alle communicatie in dit boek werd vertaald naar giraffen- of jakhalzentaal, zaten er ook dingen tussen waar ik wel wat mee kon. Maar in plaats van mijn giraffenoren op te zetten, geef ik liever de voorkeur aan even tot 10 tellen.

Nieuwsgierig?

Het boek was dus niet mijn all time favorite, maar dit is natuurlijk heel persoonlijk en komt misschien ook deels omdat ik aan het boek begon met andere verwachtingen. Gaan jouw haren niet recht van overeind staan van giraffen en jakhalzen? En vind je het leuk om je te verdiepen in geweldloze communicatie? Dan kan ik je dit boek zeker aanraden. Het is onder andere verkrijgbaar bij onderstaande webwinkel.

De Giraf en de jakhals in ons
Justine Mol
ISBN: 978 90 8850 3870