#TRAVEL, Cambodja, Laos

LAOS III: HAPPY NEW YEAR & CAMBODJA: ANGKOR WAT

In het vorige deel bezochten we de Kuang Si watervallen en hadden we een leuke tijd in Vang Vieng. In dit deel vieren we het Lao nieuwjaar op 4000 Islands en gaan we naar de Angkor Wat tempels in Cambodja.

Andere plannen

Het plan is om via de hoofdstad Vientiane zo snel mogelijk door te reizen naar Tha Kek om daar een driedaagse motorcycle tour te doen. Helaas hebben we geen rekening gehouden met het aankomende nieuwjaar. Dit feest duurt zo’n drie dagen en gooit roet in onze plannen: alle bussen zitten vol. We besluiten daarom twee dagen later direct met de nachtbus door te reizen naar het zuidelijkste puntje van Laos, om op 4000 Islands het nieuwjaar te vieren. De twee dagen in Vientiane bestaan vooral uit detoxen: we gaan een dagje relaxen bij het zwembad en een dagje naar de sportschool. ’s Avonds eten we bij een echt Belgisch restaurant heerlijke mosselen en Vlaamse friet.

Op naar Don Det

De nachtbus is dit keer een bus waarbij je helemaal plat op een echt matrasjes ligt en we liggen helemaal achterin. Ietwat krap, maar uiteindelijk vallen we, met behulp van wat valium, in slaap. Als we eenmaal een ander busje en boot verder zijn, arriveren we op een waar paradijsje. We zoeken een guesthouse op het eiland Don Det en vinden al gauw een goedkope kamer met terras en sunsetview. We relaxen de hele dag in de hangmat en ’s avonds zitten we als echte hippies bij het kampvuur met de gitaar en natuurlijk toch weer een drankje.

4000 islands

Happy Lao New Year!

Dan breekt het nieuwe jaar aan en dat wordt gevierd met elkaar nat gooien en spuiten met emmers water en waterpistolen en elkaar onder smeren met babypoeder en lippenstift. Gewapend met splinternieuwe waterpistolen nemen we de boot naar het vaste land, waar alle locals het nieuwjaar vieren. We staan nog niet aan wal of we worden door tientallen kids opgewacht, waarna het watergevecht los breekt. Ook staat er een enorme feesttent, vol met plastic stoelen en tafels en een enorm podium met een dansruimte ervoor. De tafels staan gevuld met bier en nootjes en op het podium staan artiesten de lokale hits te zingen.

We ontdekken al snel dat de toeristen de enige volwassenen zijn met waterpistolen en na een half uurtje spelen geven we onze pistolen weg aan de kinderen die er nog geen hebben. We wagen een dansje op de dansvloer en worden tegelijkertijd onder gesmeerd met babypoeder (de rode lipstick weten we gelukkig te ontwijken).

Dolfijnen spotten

De dag erna is het tijd voor wat sightseeing in dit prachtige gebied. We huren fietsen en gaan naar de watervallen die erg indrukwekkend zijn. Daarna gaan we wat eten en naar het strandje. Aan het eind van de middag stappen we weer op de fiets, want het is tijd om de zeldzame Irrawaddydolfijnen te spotten. Eenmaal daar hebben we langs de kant een prachtig uitzicht op de Mekong rivier en zien we aan de overkant Cambodja liggen. Helaas zijn de dolfijnen vanaf de kant niet te zien, maar voor zo’n 6 dollar kunnen we een bootje huren. Met de ondergaande zon op de achtergrond spotten we op het water alsnog tientallen dolfijnen. Een prima afsluiting van onze trip door Laos. Tijd om voet te zetten in Cambodja!

4000 islands4000 islands

Op naar Cambodja: Angkor Wat

Een reis door Cambodja is natuurlijk niet compleet zonder een bezoekje aan de Angkor tempels: onze eerste bestemming in dit land. We zitten echter nog in het zuiden van Laos, dus onze eerste dag in Cambodja zal er een zijn waarin we gelijk het hele land doorkruisen om in Siem Reap te komen. Vol goede moed beginnen we aan een lange dag van veel wachten en uren in de bus. Rond drie uur ‘s nachts komen we, vijf uur later dan gepland, dan eindelijk aan op plaats van bestemming.

Tempels, tempels en nog meer tempels..

Vermoeid van de reis zet de tuktuk bestuurder ons af bij een hotel met zwembad. Het lijkt ietwat luxe voor ons backpackers, maar het valt mee en we besluiten hier te overnachten. Heerlijk uitgeslapen en afgekoeld in het zwembad, gaan we aan het einde van de middag naar de Angkor tempels. Met je kaartje voor de volgende dag, mag je om vijf uur ’s middags ‘gratis’ naar binnen. Op naar de main attraction: Angkor Wat, om daar een eerste blik te werpen op deze wereldberoemde plek. In het gezelschap van duizenden andere toeristen bewonderen we met de ondergaande zon de eerste tempel. Ondanks de vele toeristen, niet minder indrukwekkend. Wat een enorm groot bouwwerk en wat een detail in al die stenen, niet te beschrijven.

angkor wat

De volgende dag zijn we vroeg uit de veren voor de overige tempels. Hoewel, het is zo enorm groot, je kan er rustig drie dagen spenderen en nog niet alles gezien hebben. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. Met onze persoonlijke tuktuk bezoeken we Bayon, Ta Prohm, Eastern Mebon, Bonteay en Pre Rup. Allemaal hebben ze een andere geschiedenis en allemaal net een andere bouwstijl en uiteraard zijn ze allemaal mooi. Maar hoe slechter onderhouden, hoe meer bomen er over- en doorheen groeien en hoe rustiger het is, hoe indrukwekkender. Na een paar uur lang door en om de tempels te hebben gewandeld, geven we rond een uur of drie ’s middags uitgeput door de hitte op.

En eindelijk weer de kust!

Na een dagje bijkomen aan het zwembad, nemen we ‘s avonds de nachtbus richting de kust. Als we aankomen in Sihanoukville, nemen we gelijk de tuktuk naar het rustigere Otres beach en zien we na lange tijd eindelijk weer de zee. Ons guesthouse zit aan het strand en we hebben een rustig dagje. Het nachtleven in Otres beach is echter teleurstellend, dus we gaan de volgende dag gelijk weer verder. Op naar Koh Rong, een eilandje voor de kust van Cambodja waar we veel goeds over hebben gehoord.

21 thoughts on “LAOS III: HAPPY NEW YEAR & CAMBODJA: ANGKOR WAT

1. Leuk om te lezen Stephanie. Ik haak eerlijk gezegd nu pas in bij je reisverhalen. Als ik straks met verlof ben ga ik eens teruglezen! Gaaf hé, om dolfijnen te zien in het wild!? Haha ik ben trouwens wel benieuwd waar die traditie van babypoeder en rode lippenstift vandaan komt!
    Femke recently posted…2018: een frisse start!My Profile

1. Dank je wel! Het zijn ook wel lange verhalen haha, maar ik vind de herinneringen te leuk om niet te delen 🙂 Het water schijnt bedoelt te zijn om je zonden weg te wassen, maar verder kon ik niet veel terugvinden over de babypoeder en lippenstift. Die dolfijnen waren ook heel gaaf. Niet zo spectaculair als de zoutwater dolfijnen, die soms meters hoog het water uitkomen, maar in deze setting, met ondergaande zon op een bootje, toch heel speciaal!

1. Ja dat kan ik me helemaal voorstellen! Ik heb ook nog mooie reisverhalen in petto! 😉 Ik heb zelf in de Amazone Pink river Dolphins gezien, dat was ook heel bijzonder, zeker omdat je ze niet vaak ziet. Ze komen ook niet springend uit het water. Samen met de gids zijn we toen in het water gesprongen. Als ik er nu aan terugdenk best wel scary, wetende dat ik een half uur later op piranha’s stond te vissen en er krokodillen bij ons kamp lagen!

In Indonesië heb ik tijdens een boottocht zoutwater dolfijnen gezien en dat was ook erg spectaculair. Prachtig om te zien hoe ze met de boot meesprongen!
        Femke recently posted…2018: een frisse start!My Profile

1. Komen die ook op je blog? Ik hou ervan! Zo blij ook dat ik destijds alles heb opgeschreven, anders was ik het meeste alweer vergeten vrees ik.

En zo toevallig! Dat verhaal heb ik precies zo meegemaakt in de Amazone (in Ecuador en ik spotte er toen maar één). Maar inderdaad daarna lekker zwemmen om vervolgens piranha’s te vissen en krokodillen te spotten in hetzelfde water, oeps! Je vergeet het in ieder geval nooit meer 😉

2. Prachtig, wat een (reis)verhaal. Wij hebben – toen we nog met zijn tweetjes waren – ook door Indonesië gereisd, maar echt op een heel andere manier. Ik ben geen backpacker, dus wij hebben het met privé-rondreizen gedaan. Heel luxe. Ik weet het. Maar destijds werkten we allebei in loondienst (H. werkt al vanaf zijn 17e en ik vanaf mijn 20e) en vonden we dat we het zo konden doen. Evengoed hele mooie momenten meegemaakt en mooie dingen gezien. Later nog Singapore, Hong Kong en Maleisië (en de eilanden Penang en Langkawi) bezocht. Laos en Cambodja helaas niet. Dolfijnen hebben we een keer in Turkije tijdens een boottocht ontmoet. Ik noem het bewust ‘ontmoet’ want wat een intelligente, lieve en mooie dieren zijn het.
    Rory recently posted…Een aantal redenen waarom kunst, cultuur en theater goed is voor je kindMy Profile

1. Dank je wel! Blijven bijzondere beesten he? Zulke reizen zou ik ook heel graag maken met Johnny erbij. Ik ben ook inderdaad wel relaxt, al zou ik me wel zorgen maken over de nabijheid van een redelijk ziekenhuis. Dat (en een pak geld) is eigenlijk het enige wat me nu tegen zou houden.