#TRAVEL, Indonesië

INDONESIA III: BALI BACKPACKSTYLE & GILI TRAWANGAN

Bali Backpackstyle

In de vorige twee delen kon je lezen hoe we Indonesië ontdekten op de luxe manier: privéchauffeurs, een luxe villa en hippe clubs. Een bijzondere ervaring, maar al deze overvloed past eigenlijk helemaal niet bij ons. Het laatste deel van onze reis door Indonesië gingen we terug naar onze roots: low-budget backpacken! We bezoeken Ubud en vermaken ons, na wat aarzeling, zeer goed op Gili Trawangan.

Ubud in het hoogseizoen

Geen chauffeurs en eigen auto’s meer dus, maar een shuttlebusje dat ons naar Ubud brengt, het culturele centrum van Indonesië. Helaas hebben we duidelijk de verkeerde maand gekozen om naar Indonesië te gaan, want het is hoogseizoen. Je struikelt hier niet alleen over de losliggende tegels, maar ook over de talloze Hollandse gezinnetjes en ook de prijzen rijzen de pan uit. We bezoeken hier de apentempel, Ubud Monkey Forest, waar de apen niet alleen heilig, maar ook hondsbrutaal zijn. Het doet me een beetje denken aan de Apenheul, met enkele tempels erbij. Leuk, maar we zijn er ook wel weer snel klaar mee.

gili trawangan

Gelukkig belanden we later die dag in de rijstvelden. Hier hebben we voor het eerst écht het gevoel dat we op Bali zijn. Althans, het Bali dat we kennen uit de boekjes. De zon gaat inmiddels al onder, mensen zijn aan het werk op de rijstvelden en het is er heerlijk stil.

Visum verlengen

De dag erna vertrekken we uit Ubud, we hebben inmiddels ons ticket naar Australië geboekt en ons visum in Indonesië moet verlengd worden. Bij de immigratiedienst krijgen we na heel veel invulwerk te horen dat we pas over twee weken terug kunnen komen om te betalen en ons paspoort weer op te halen. Dit schopt onze plannen in de war, aangezien we hadden gerekend op de vermeldde drie opeenvolgende dagen. De week erop is het einde van de ramadan en dat betekent dat ook het kantoor in het Hindoeïstische Bali een week op slot gaat. We passen onze plannen dus aan en besluiten naar Padang Bai te gaan, om vanuit daar de speedboot te pakken naar Gili Trawangan.

Padang Bai

Padang Bai is een oase van rust na Kuta en Ubud. Het doet aan als een klein, rustig vissersdorpje en heeft goedkope hostels. Als we de volgende ochtend de boot pakken is het rustige dorpje plots een stuk drukker. Het strand is afgeladen met toeristen die allemaal naar de Gili’s gaan. We vragen ons af hoeveel mensen er op die kleine eilandjes passen en maken ons een beetje zorgen over onze keuze.

Gili island vibe

Eenmaal van de boot op Gili Trawangan komt er een mannetje op ons af met de vraag of we nog een kamer zoeken. We hebben al gelezen dat het eiland in de zomermaanden behoorlijk druk kan zijn, dus als hij belooft goedkope kamers te hebben, wandelen we met hem mee. We komen uit bij Dedy’s homestay. Nieuw gebouwde, simpele, maar ruime bungalows. Niet een plek die ik direct zou aanraden als je je reis vooruit plant. Voor op de bonnefooi, zoals wij doen, a 25 dollar per nacht is het echter prima.

gili trawangan

Niet veel later komen we er achter dat we zelfs mazzel hebben gehad met zowel de kamer als de prijs. We zien talloze backpackers door de straten slenteren, van guesthouse naar guesthouse, vragend of er nog ergens een kamer beschikbaar is. Ze zitten eigenlijk allemaal vol en als er ergens een plekje is, betaal je de hoofdprijs, die zo’n vier keer hoger is dan in het laagseizoen. Terwijl wij 25 dollar per nacht nogal aan de prijs vinden, blijkt dit ongeveer het goedkoopste plekje op het eiland. Maar mazzel of niet, het eiland heeft ons hart nog niet veroverd. Hoewel het heerlijk is dat er geen gemotoriseerd verkeer is (alles gaat met paard en wagen of fiets) en het strand pittoresk is, is het er ook wel heel erg vol en druk.

Van druk en chaotisch, naar relaxt en local

Het lot bracht hier echter gauw verandering in. Als we de dag erop lekker aan het strand liggen, zien we opeens een vrouw met rode dreadlocks op het strand wandelen: dat lijkt Maike wel. Haar hebben we in Thailand ontmoet. Ze had ons al verteld in Indonesië te wonen, maar we dachten dat ze op Lombok zat. Ze woont echter op Gili Trawangan en als ‘local’ weet zij alle leuke plekjes van dit eilandje. We zoeken haar op in haar schattige gele huisje, we huren fietsen en ontdekken het eiland. We zien de zonsondergang aan de andere kant van het eiland, Arend kan lekker jammen met haar bevriende rastafari’s in de reggae bar en we eten voor het eerst in Indonesië echt lekker brood.

gili trawangan

Arend en ik willen ook nog graag Lombok zien, maar dit ‘nieuwe Bali’ blijkt behoorlijk vol te zitten in deze periode: hoogseizoen plus het einde van de ramadan. Accommodatie is moeilijk te vinden en duur. Aangezien we al hebben besloten dat we hoe dan ook nog eens terug moeten naar Indonesië om het land op de backpackstijl te ontdekken (we hebben nog zoveel niet gezien), besluiten we ook Lombok voor de volgende keer te bewaren. En zo spenderen we nog een aantal dagen extra op Gili Trawangan. We snorkelen, zonnen, eten, drinken, genieten van zonsondergang na zonsondergang en langzaam maar zeker zijn er alweer tien dagen versleten. Tijd om terug te keren naar Bali, ons paspoort weer op te halen en zodra we die hebben opgehaald is het tijd om weer terug te keren naar Jakarta.

Back in Jakarta

In Jakarta mogen we nog een paar dagen in het appartementje blijven, waar we bij aankomst sliepen. Zo kunnen we ons in alle rust voorbereiden op ons vertrek naar Australië. Zo gaan we nog een keer shoppen, aangezien we in Australië de winter ingaan. We gaan nog een avondje uit, nemen we afscheid van onze vrienden die zo goed voor ons hebben gezorgd en genieten nog een laatste paar keer van het heerlijke Indonesische eten. En dan is het zover: op naar een nieuw avontuur, Australië!

19 thoughts on “INDONESIA III: BALI BACKPACKSTYLE & GILI TRAWANGAN

1. Dacht ik toch echt serieus dat ik Bob Marley op de foto zag zitten jammen! Gaaf. Wij zijn vaak in Indonesië en Bali geweest. We bleven altijd in Tuban en gingen juist vaak rond ‘beer o’clock’ een rondje Kuta doen. Gezellig op van die kratjes zitten en een colaatje drinken (ik) en een pilsje (hij). KuDeTa vond ik wel een te gekke club. Maar het contrast leek en was te groot. Zeker als je eerst door Indonesië heen had gereisd (niet als backpacker overigens). Gaaf om dit zo te lezen en te zien.
    Rory recently posted…Iets met Ho’oponopono en De Waarheid, boeken die inspireren en het Steeds Leuker makenMy Profile

2. Wij waren niet eens in het hoogseizoen in Ubud maar struikelden over de Aussie’s, health freaks en Yoga lui. Ik moest zo lachen dat álles organic, yoga enz lijkt te zijn in Ubud. Too much..
    gelukkig hebben wij ook nog de prachtige rijstvelden rondom gezien.

Wat fijn dat jullie weer ‘een oude bekende’ tegenkwamen die ervoor zorgde dat jullie ondanks de drukte op toffe plekken kwamen. Dat is altijd goed!!
    Femke recently posted…Ode aan Nijntje + Paashop winactie!My Profile

3. Zó herkenbaar dit! Ik ben zelf ook in Ubud, Padangbai en op Gili T geweest en snap helemaal wat je bedoelt! Toch blijft Bali een prachtige bestemming.

4. Heel gaaf zeg!!! Oh ik was zo verliefd op Ubud haha!! En die apen daar.. Ongelofelijk. Ik had mb scooter weggezet en een flesje water in m’n buddy gedaan… Nog voor ik de boel goed en wel op slot zat er een aap bovenop de scooter die zo m’n flesje water jatte. Hondsbrutaal!

5. Wat klinkt dit heerlijk! Zelf is het voor mij vier jaar geleden dat ik hier ben geweest. Bali vond ik heerlijk maar ik kwam ook echt pas tot rust op de Gili eilanden. En wij hadden van tevoren geboekt, met veel geluk want bijna alles zat vol!

Heel veel plezier in Australië!!