#TRAVEL, Thailand

THAILAND I: BANGKOK & TROPISCH EILAND KOH MAK

Inmiddels heb ik al een aantal avonturen gedeeld van onze reizen door o.a.: Cambodja, Myanmar en Laos. In dit reisverhaal het populaire Thailand en voor mij, mijn eerste kennismaking met Azië. In het eerste deel ontdekken we Bangkok en belanden we onbedoeld op het tropische eiland Koh Mak.

Bangkok

Met een overstap op Frankfurt, komen we 16 uur na vertrek aan op de eerste bestemming van onze reis: Bangkok. We vinden al gauw een hostel in de buurt van het toeristische Khoa San Road en na een paar uurtjes bijslapen, gaan we op pad. Voor Arend bekend terrein, maar voor mij de allereerste keer in Azië. Arend is gek van Thais eten, dus ik kan niet wachten om al die lekkernijen van de vele eetstalletjes ook uit te proberen: Pad Thai, noodle soep, spring rolls, banana pancakes. Ik snap nu waar hij het over heeft, wat een heerlijk eten hebben ze hier. Ook de verse fruitsapjes (en buckets) gaan er goed in. De Thaise massage van een uur maakt het vakantiegevoel de eerste dag compleet.

bangkok

Sightseeing

De dagen erop blijven we ook in Bangkok, zodat we na het weekend ons visum voor Myanmar kunnen regelen. Een mooie gelegenheid om het één en ander te bezichtigen in deze grote stad en we besluiten op de bonnefooi in het toeristenpendelbootje te stappen. Zo komen we terecht bij de Wat Pho tempel. Dit spontane bezoekje heeft wel een nadeel: ik ben in mijn korte broekje niet zo ‘modest’ gekleed. Gelukkig ben ik niet de enige onnozele toerist en worden bij de ingang rokken en badjassen uitgedeeld.

De grote attractie van de tempel is de ‘reclining Boeddha’, een enorm half liggende Boeddha in goud gehuld. Helaas zijn er zoveel toeristen dat het magische ervan ons een beetje ontgaat. Helemaal toen we in de gebedsruimte ernaast een geldautomaat zagen staan. Gelukkig zal dit vast niet de laatste tempel zijn deze reis. Naast het bezoek aan de tempel hebben we veel rondgelopen, wat parkjes bezocht en genoten van het eten, de mensen en de geuren.

bangkok

Nadat we op dinsdag ons visum kunnen ophalen, is het tijd om te vertrekken naar de volgende bestemming voordat we aan Myanmar beginnen: een tropisch eilandje. Door de protesten en de spits komen we net te laat voor de bus, waardoor we twee uur moeten wachten en die avond niet verder komen dan het plaatsje Trat. Op het busstation zelf zijn we overigens nog getuige van een bijzonder ritueel. Om klokslag 18:00 uur gaat de televisie uit, worden de vlaggen gehesen, klinkt er een stem uit de luidspreker, stopt iedereen met waar hij mee bezig is en staat op. Een paar seconden later gaat iedereen weer verder, de vlaggen weer naar beneden en door met het gewone leven. Dit schijnt twee keer per dag te gebeuren bij overheidsgebouwen en is allemaal uit respect voor de koning (die inmiddels is overleden) die hier op handen gedragen wordt. Zijn portret kom je dan ook te pas en te onpas tegen. In taxi’s en restaurantjes, tot aan enorme billboards op de muur.

Ticket to paradise..

Op naar onze tropische bestemming. We hebben besloten naar Ko Chang te gaan en vol goede moed stappen we de volgende ochtend vanuit Trat in de taxi, op weg naar de pier. Helaas besluit de taxichauffeur ons niet bij het einde van de pier af te zetten, maar bij een vriend, waar we volgens hem de kaartjes voor de boot moeten kopen. Als de taxichauffeur denkt ons af te kunnen zetten heeft hij het mis. Geïrriteerd lopen we zelf de pier wel op. Eenmaal aan het einde van de pier blijkt alleen dat we op de verkeerde staan. Hier vertrekt niet de boot naar Koh Chang, maar naar Koh Mak. Dit eilandje staat niet in onze Lonely Planet, maar het schijnt kleiner en minder toeristisch te zijn dan Koh Chang. We houden wel van een avontuur en besluiten onze bestemming te wijzigen en er voor te gaan.

koh mak

Welkom op Koh Mak

Na een uurtje varen met de speedboot komen we aan op Koh Mak. Azuurblauwe zee, palmbomen, mooie stranden en rust: een waar paradijs. Wel een paradijs waarvan we geen idee hebben waar we heen kunnen. De kaart bestuderend komen er twee Duitse jongens op ons af, Rob en Christian, die op dezelfde boot zaten. Christian is hier drie jaar geleden al eens geweest en kent een mooi, maar simpel plekje. Dat klinkt perfect voor ons. Iemand in het toeristencentrum zou even bellen om ons op te laten halen. Hoewel we meer dan welkom zijn, zit het ‘resort’ helaas vol. Wel mogen we de eerste nachten in een tentje slapen, tot er een hutje vrij komt. Zonder beter alternatief, besluiten we een kijkje te nemen.

In een tentje zonder matras..

Eenmaal aangekomen heeft de Duitse jongen geen woord gelogen, het is een prachtige plek. Een aantal houten hutjes op palen, vol met bomen, op een heuvel gelegen, een prachtig strandje, rustige zee, uitzicht op twee eilandjes en om ons heen alleen maar natuur. In het midden staat een houten huis waar de familie, die het resort runt, woont en waar ook het restaurant zich bevindt. Aan het strand zelf een klein barretje. Vaders gaat elke dag uit vissen, de vrouwen runnen het restaurant en het barretje wordt bemand door een Nederlander, Vincent, die hier al 9 jaar in het hoogseizoen komt en inmiddels vloeiend Thais spreekt. Het is al snel duidelijk, hier willen we wel een tijdje blijven. Het slapen in een tent zonder matras is een hele ‘ervaring’, maar zodra je ’s ochtends de tent open ritst en de zon ziet opkomen, is de beroerde nacht gauw vergeten. Toch ben ik blij om na twee nachten onze tent in te ruilen voor een hutje op palen, met douche, westers toilet en een bed met matras, dat direct aan de zee ligt.

koh mak

Volgende week komt het tweede deel online. Daarin meer over onze zelfgevangen inktvislunch, snorkelavonturen en het eiland Koh Kood.

10 thoughts on “THAILAND I: BANGKOK & TROPISCH EILAND KOH MAK

1. De dingen in Bangkok, heel herkenbaar! En wat een mooie ervaring op het eiland. Jammer dat het resort vol zat maar je hebt er wel iets anders (minder luxe) maar bijzonders voor terug gekregen!

2. Wat een leuk verhaal! Dat slapen in een tentje lijkt m ij een bijzondere ervaring, maar wel een tikkeltje oncomfortabel! Kan me voorstellen dat jullie blij waren toen jullie weer in een normaal bed konden slapen.

3. Wat een leuk verhaal! Ik kan me voorstellen dat slapen in een tentje zonder matras niet heel relaxt ligt,maar zo moet je alles een keertje mee maken toch? 🙂