STEPH’S REVIEW: HET EINDE VAN DE OPVOEDING – JAN GEURTZ

Het einde van de opvoeding

In Steph’s review van deze week behandel ik opnieuw een boek. Tijdens mijn zoektocht naar opvoedkundige boeken (waar ik dit artikel over schreef) las ik niet alleen het boek How2Talk2Kids, maar ook het boek ‘Het einde van de opvoeding’. Een vriendin raadde mij dit aan en na even googelen was ik heel benieuwd naar de inhoud.

Jan Geurtz is orthopedagoog en onderwijskundige en schreef eerder al boeken als ‘Verslaafd aan de liefde’ en ‘De verslaving voorbij’. De inzichten in het boek zijn afkomstig van zijn interpretatie van het boeddhisme. Het boek is niet alleen voor ouders en mensen die veel met kinderen werken, maar ook voor volwassenen die nog hinder ondervinden van hun eigen opvoeding.

Over het boek

‘Het einde van de opvoeding’ is opgedeeld in vier delen. In het eerste deel van het boek komt aan bod hoe men normaal gesproken tegen opvoeden aankijkt (het huidige opvoedingsparadigma) en wat daar mis mee is. Opvoeden wordt over het algemeen gezien als iets dat moet gebeuren, omdat we bewust of onbewust vinden dat kinderen niet goed zijn zoals ze zijn. Ze moeten worden klaargestoomd voor het leven en aan de ouders de taak en verantwoordelijkheid om dat in goede banen te leiden, vaak met regels en controle.

Het tweede deel van het boek gaat over het ontstaan en de werking van onze identiteit. Een groot deel van je identiteit wordt gevormd door je opvoeding. En je identiteit heeft invloed op de manier waarop je naar de werkelijkheid kijkt. Dit vormt ook jouw ideeën over hoe je denkt dat je jouw eigen kinderen zou moeten opvoeden. Met behulp van een aantal oefeningen leer je dit los te laten en te kijken naar wat er is, zonder daar een oordeel aan te hangen.

In het derde deel komt het nieuwe opvoedingsparadigma aan bod: kijken, erkennen, vertrouwen en loslaten. Ook gooit de schrijver een aantal opvoedclichés overboord. Bijvoorbeeld dat je als ouders altijd op één lijn moet zitten, dat je moet vasthouden aan je principes of dat je goed gedrag moet belonen en slecht gedrag moet bestraffen. In het laatste deel van het boek worden een aantal praktijkvoorbeelden gegeven.

Het uitgangspunt is dat er niet meer wordt vastgehouden aan het oude opvoedingsparadigma, vandaar de titel ‘Het einde van de opvoeding’. Dit betekent niet dat je je kind maar z’n gang laat gaan en het alle vrijheid krijgt. De nadruk ligt op wat er op dat moment daadwerkelijk gebeurd. Regels moeten niet worden nageleefd omdat dat nou eenmaal de regel is.

Wat vond ik ervan?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wat moeite had om door de het tweede deel heen te komen. Ik wilde namelijk vooral lezen over het opvoeden (of juist het stoppen ervan). In het twee deel van het boek gaat de schrijver de diepte in. Daar moet je de tijd voor nemen en je op instellen. Het is geen boek om in één keer uit te lezen, maar om af en toe weg te leggen en te laten bezinken. Toen ik die tijd eenmaal nam, deed het boek mij dan ook flink nadenken over mijn gedrag, mijn identiteit en opvoeding.

Dat klinkt ergens misschien een beetje zweverig, maar ik vond het ook wel logisch. Het gaat er in het boek niet om hoe je jouw kind het beste in het gareel krijgt, maar om hoe jij op situaties reageert. En dat je vaak best wat losser en redelijker mag zijn.

Qua opvoedvisie komt het deels overeen met How2Talk2Kids. In beide boeken komt bijvoorbeeld terug dat je moet kijken naar wat er daadwerkelijk gebeurt, de situatie of gevoelens moet erkennen en dat je vertrouwen moet en kan hebben in je kind. In dat opzicht was het lezen van beide boeken, onbedoeld, een goede combinatie. Waar ik bij How2Talk2Kids de verdieping een beetje miste, kwam dat hier uitgebreid aan bod. En ondanks dat in dit boek het laatste deel wordt gewijd aan praktijkvoorbeelden, is het een stuk minder praktisch.

Al met al dus een interessant boek en daarnaast met veel humor geschreven. Ook bij dit boek moet overigens nog blijken of het gaat werken in de praktijk. Ik merk wel dat ik situaties anders benader, meer kijk naar wat er gebeurt en niet meer gelijk iets roep of doe uit automatisme. Maar dit zal met vallen en opstaan gaan, want ik kan ook nog steeds behoorlijk ongeduldig zijn.

Het einde van de opvoeding
Jan Geurtz
ISBN: 978-90-263-1837-5
Prijs: 19,95

Meer over opvoedclichés?

In onderstaand filmpje wordt ingegaan op een paar opvoedclichés die volgens Jan Geurtz de deur uit kunnen:

Ken jij dit boek of deze schrijver? En zo ja, wat vond je ervan? En ken je nog andere boeken die ik zou moeten lezen?

Dit artikel bevat een affiliate link.

17 thoughts on “STEPH’S REVIEW: HET EINDE VAN DE OPVOEDING – JAN GEURTZ

1. Dank je wel! Ik denk dat je op gevoel en met liefde en geduld ook ver komt, maar ik vind het wel interessant om er af en toe boeken over te lezen. Dat maakt je toch bewust van gedrag en dingen waar je anders niet zo bij stil staat.

1. Lijkt mij een interessant boek! Vraag me soms best af hoe ik mijn kind straks moet gaan opvoeden. Ben het wel met de schrijver eens dat je het bij jezelf moet zoeken. Thanks voor de review, ga ‘m ook halen.

1. Ik vind dit soort boeken vooral leuk om te lezen omdat het me op een andere manier laat kijken naar mezelf en mijn kind. Maar denk dat je kids zonder hulp van boeken ook wel op hun pootjes terecht komen inderdaad 😉

2. Een uitgebreide en eerlijke review! Ben zelf niet echt meteen op zoek naar boeken over opvoeden, heb namelijk geen kinderen maar mijn zus studeert psychologie en wil met kinderen werken dus voor haar kan het zeker nuttig zijn!