STEPH’S REVIEW: ANDERS WONEN- MARLEEN HARTOG

Anders wonen

Deze week in Steph’s review weer een boek. Dit keer geen boek gerelateerd aan kinderen of opvoeding, maar een boek dat mij, op basis van de titel, persoonlijk erg aanspreekt, namelijk ‘Anders Wonen’ van Marleen Hartog. Een boek waarin bijzondere mensen vertellen over hun bijzondere woonavontuur.

Marleen Hartog schreef eerder al de boeken ‘Geboren met Schisis, zo moeder, zo zoon’ en ‘Uit de Goot’. Haar derde boek ‘Anders Wonen’ ontstond vanuit haar behoefte om op zoek te gaan naar de mogelijkheden voor alternatieve woonvormen. Ze liep al gauw tegen regeltjes, (voor)oordelen en financiële beperkingen aan. Met dit boek wil zij aantonen dat er meer mensen zijn die het anders doen en dat anders wonen, hoewel in de meeste gevallen niet makkelijk, wel degelijk mogelijk is.

Na een korte inleiding volgen 9 verschillende verhalen van, zoals Marleen Hartog het noemt, paradijsvogels. Veelal kleurrijke mensen, die allemaal anders wonen dan normaal. Dat wil zeggen, anders dan in een gewone standaard woning. Sommige van deze mensen zijn hun hele leven al tegendraads en anders geweest. Andere woonden jaren traditioneel, tot ze op een zeker moment besloten het roer om te gooien. De woonvormen lopen uiteen van een Tiny House tot een yurt, van een pipowagen tot wonen in een woongemeenschap. Ieder verhaal is anders en uniek, maar in ieder verhaal komt terug hoe die mensen daar zijn belandt, welke obstakels ze onderweg zijn tegengekomen en wat het hun heeft gebracht.

Mijn mening

Door de losse verhalen leest het boek makkelijk weg. Elk verhaal is precies lang genoeg om een goed beeld te krijgen van hoe deze mensen leven, wat hun overtuigingen zijn en hoe ze daar zijn gekomen.

Dit wil ik ook

Vooral het verhaal van Marjolein, die in een Tiny House is gaan wonen, sprak mij aan. Hoewel ze anders woont, is ze verder niet per se alternatief. Ze heeft nog steeds een auto, eet wel eens vlees en rookt. Blij dat dát dus ook kan, want zo zie ik mezelf namelijk ook een beetje. Ik doe het momenteel ook anders dan normaal, met een lange wereldreis, het avontuur nu in Frankrijk en de wens om in de toekomst anders te willen wonen. Toch ben ik alles behalve een super milieubewuste, vegan hippie. Dat zit er niet in en het was fijn om te lezen dat er ook ‘gewone’ mensen anders wonen.

Bijzondere verhalen

De verhalen van de echte ‘hippies’ waren overigens niet minder leuk om te lezen. Bijzondere mensen, paradijsvogels, daar hou ik van. Meer ter inspiratie en om over weg te dromen dan dat het een voorbeeld is voor wat ik zelf zou willen. Dat maakt dit boek denk ik leuk voor een heel breed publiek, de verhalen spreken stuk voor stuk tot de verbeelding. En of je zelf nou wel of geen interesse hebt in anders wonen, je krijgt er hoe dan ook een heerlijke positieve energie van.

Anders Wonen
Marleen Hartog
ISBN 978-90-820832-1-7