#TRAVEL, Myanmar

MYANMAR II: INLE LAKE & MANDALAY

Vandaag het tweede deel over onze reis door Myanmar. Vorige week kon je lezen dat we aankwamen in Yangon, we met een hele luxe bus naar Kalaw reisden en vanuit daar een driedaagse trek deden naar Inle Lake. Deze week meer over onze belevenissen op en rond Inle Lake en de drukke, chaotische stad, Mandalay.

Rust bij Inle Lake

Na de vermoeide trek zijn we blij dat we eindelijk Inle Lake hebben bereikt. Als we aankomen in het dorpje Nyaungshwe en ons hostel hebben opgezocht besluiten we niet veel meer te doen. Zo hebben we dag erop weer genoeg energie om fietsen te huren en acht kilometer verder de warmwaterbronnen op te zoeken. De hot springs zien er voor Myanmarese begrippen luxe uit en er zijn enkel toeristen te vinden. Ze kosten dan ook 10 dollar, maar we vinden dat we het wel hebben verdiend na al dat gewandel. Als we een paar uur later uitgerust en wel teruggaan, zien we 50 meter verder ineens de lokale hot springs. Iets minder luxe, maar gratis en voor niets. Die hadden we helemaal gemist. We vroegen ons al af waar de locals zouden badderen.

Ook zien we een grote witte trap omhoog die naar een tempeltje leidt en we besluiten ondanks de voorgenomen rustige dag naar boven te klimmen. Eenmaal boven op de berg hebben we een prachtig uitzicht op Inle Lake en ontmoeten we een monnik die daar elke dag van zeven tot zeven de wacht houdt. We krijgen een kopje thee en hij legt ons het verhaal van Boeddha uit aan de hand van de schilderijen op de muur. Hoewel het verhaal mij niet helemaal duidelijk wordt, is deze ontmoeting wel weer bijzonder.

Katten door hoepels?

De dag erna gaan we naar de lokale markt. Het is geweldig om de levendigheid en al die verse producten te zien. Na een bezoekje aan nog een tempel in het dorpje willen we ook nog wat meer van Inle lake zelf zien. Dus springen we weer op de boot. We hadden namelijk gelezen over een Jumping Cat Monastery. Een klooster waar de monniken hun katten hebben geleerd om door een hoepel te springen. Dat willen we natuurlijk met eigen ogen zien. Eenmaal aangekomen was deze, op palen staande monastery, enorm toeristisch. Er zat zelfs een enorme souvenirmarkt bij. Op zoek naar de springende katten dan maar? Helaas, de katten die we zien doen weinig, laat staan dat ze door een hoepel springen. Sterker nog, er was zelfs geen hoepel te bekennen. We stonden op het punt een monnik aan z’n mauw te trekken om te vragen hoe dat nou zat met die katten, maar die zaten gezellig in een hoekje cola te drinken. Gedesillusioneerd keren we terug naar ons bootje. Vlak voor we instappen zie ik nog een kat liggen. Ik probeer van mijn armen een hoepel te maken en het beestje stapt er zowaar doorheen. Leuk, maar niet helemaal waar we op hadden gehoopt dus..

Myanmar Inle Lake

Op de terugweg varen we langs een ‘floating village’ en kunnen we voor de laatste keer nog even genieten van het prachtige landschap. Die avond was het namelijk tijd voor weer een nachtbus. Helaas geen luxe JJ expres bus, maar een iets lokalere variant. Na een helse rit komen we opnieuw midden in de nacht aan bij onze volgende bestemming: Mandalay.

Crazy Mandalay

Midden in de nacht of niet, het busstation is druk en hectisch. Alle taxichauffeurs staan in een kring om de bus heen te schreeuwen om de uitstappende mensen mee te lokken. Het Spaanse stel dat we leerden kennen tijdens de trek zit ook in de bus en we besluiten samen een taxi te delen en op zoek te gaan naar een hotel. Aangezien de bus hier altijd ’s nachts aankomt, zijn ze vast gewend aan toeristen die rond een uur of vier op de deur bonken en vragen om een kamer. Dat hopen we dan maar, want we voelen ons wel enigszins bezwaard. Een aantal plekken zitten vol en we eindigen uiteindelijk in een hotel dat we de shithole noemen. De kamer lijkt net een gevangenis. Er staat een bed met klamboe, een piepklein raampje zonder uitzicht en de riolering van de kamer boven ons loopt door onze kamer. Gelukkig hoeven we er alleen te slapen en dat is op dat moment even het belangrijkste.

Mandalay Hill

Mandalay is een echte stad, behoorlijk druk en hectisch en in het midden van de stad staat een enorm paleis met paleismuren van 2 bij 2 kilometer. Tijd om ons in het drukke verkeer te begeven met gehuurde fietsen en langs de paleismuren naar de dierentuin te fietsen. De dierentuin is, zoals verwacht, een beetje zielig voor de beesten. Op de konijnen na, zien de meeste er gelukkig wel redelijk gezond uit. Na hier een middagje te hebben rondgelopen, was het tijd voor Mandalay Hill. Een pittige klim van ongeveer drie kwartier trap op waar overal tempeltjes en Boeddha’s staan. Eenmaal boven konden we genieten van het prachtige uitzicht op Mandalay en natuurlijk van weer een zonsondergang.

myanmar mandalay

Op naar Amarapura

Na het fietsen en de klim op Mandalay Hill, willen we het de volgende dag rustig aan doen en huren we een scooter. In de buurt van Mandalay ligt het dorpje Amarapura, met een beroemde lange teak houten brug van 1,2 km, de U Bein-brug. Met het drukke verkeer en het schakelmodel scooter wordt het rustige dagje echter alsnog behoorlijk intensief. Vooral voor Arend dan, want die rijdt. Toch hebben we zonder brokken Amarapura weten te bereiken en wandelen we de houten brug af. Dit blijkt ook voor verliefde stelletjes en lokale toeristen een populaire bestemming te zijn, want overal vinden cheesy fotoshoots plaats.

myanmar

Onze laatste dag in Mandalay nemen we ons voor het nu echt rustig aan te doen. Arend laat al sinds het begin van de reis laat geen kans onbenut om even op een gitaar te kunnen spelen, dus het is tijd voor er zelf één te kopen. Op zoek naar een muziekwinkel dus. Een paar uur later en slechts drie tientjes armer staan we buiten met een nieuwe gitaar. We zoeken een tempelcomplex op met veel schaduw (en uiteraard veel Boeddha’s) en brengen daar heerlijk relaxt de middag door, voor we ‘s avonds opnieuw een nachtbus nemen. Tijd om naar Bagan te gaan!

myanmar mandalay

Volgende week lees je ons laatste deel over Myanmar. Met onder andere dé plek die je gezien moet hebben als je naar Myanmar gaat: Bagan! En hoe dit uitmondde in een ware sunset mania.

11 thoughts on “MYANMAR II: INLE LAKE & MANDALAY

1. Haha, hebben jullie je helemaal verheugd op springende katten; gebeurt er niks. En dat monniken cola zitten te drinken in een hoekje. Flauw! Laat ze eens wat zinnigs doen [grapje]. Myanmar lijkt me wel heel mooi, alleen al om de markten en al het eten!

2. Wow, wat een prachtige reis. Erg moeten glimlachen om hoe je met je armen een hoepel maakte. Sprong dat beestje er toch nog doorheen 😉 Maar zonder gekheid, dat kan best als een desillusie voelen, begrijp ik helemaal. Wij zijn ooit in Indonesië naar lokale hot springs gegaan. Dat was inderdaad heel bijzonder, zeker omdat we bijna de enige toeristen waren tussen alle lokale mensen.
    Rory recently posted…Hoe een gewoonte in je leven kan sluipenMy Profile