#TRAVEL, Laos

LAOS II: KUANG SI WATERVALLEN & FEESTEN IN VANG VIENG

In mijn vorige blog over Laos kon je lezen dat we van het backpack trail afweken en naar Luang Nam Tha gingen. Daar deden we een jungletocht en kwamen we terecht op een bruiloft. In dit deel zijn we, na een helse busrit weer terug op het gebaande pad. We gaan naar de Kuang Si watervallen in Luang Prabang en feesten in Vang Vieng.

Busride from hell

Om de busreis van Luang Nam Tha naar Luang Prabang niet al te zwaar te maken, splitsen we hem op in twee delen. Het eerste deel gaat soepeltjes en we slapen ’s avonds in Udomxai. Een dorpje waar niet al te veel te doen is en je goed merkt dat we niet ver van de Chinese grens zitten. De meeste restaurants hebben alleen menu’s in het Laos en het Chinees. Zodra wij binnen komen gebaren ze druk dat we weer weg moeten. Ze hebben geen idee wat ze met ons aan moeten, maar uiteindelijk weten we toch ergens een noodle soep los te peuteren. De volgende dag volgt het tweede deel van de reis, maar dit gaat iets minder voorspoedig. De bus vertrekt om half negen ’s ochtends en we hebben van ons vorige busreis geleerd. We staan om half acht klaar om onze kaartjes te kopen en alvast een plekje in de bus te bemachtigen. Iets dat geen overbodige luxe blijkt als we uiteindelijk twee uur later vertrekken.

luang prabang

Behalve onze bagage, gaan er op het dak ook nog een scooter en twee enorme Boeddha beelden mee. En ondanks dat alle stoeltjes in het gangpad al gevuld zijn, blijkt dit geen reden om onderweg niet nog meer mensen mee te nemen, ze kunnen best ‘even’ staan. Eenmaal vertrokken in de overvolle bus, klettert het raam er bijna uit, hebben we een baby die het na een paar uur zat wordt en waaien er regelmatig enorme stofwolken de bus in. De weg zelf bestaat uit meer gaten dan weg en het ding wordt bestuurt door een kwaaie, bellende, schreeuwende buschauffeur, dit alles overstemt door lokale muziek die uit de boxen knalt. Uiteindelijk doen we acht uur over de reis die eigenlijk vijf uur had moeten duren, maar we zijn allang blij dat we heelhuids aankomen.

On the tourist trail: Luang Prabang en Kuang Si watervallen

In Luang Prabang zijn we weer terug op de tourist trail. We vinden een fijn hostel en genieten van de heerlijke belegde Franse stokbroodjes, die ze hier overal hebben. De volgende dag huren we scooter en rijden we naar de bekende Kuang Si watervallen, zo’n 30 kilometer van Luang Prabang. Arend had me al verteld over deze watervallen en ik had ook al wat foto’s voorbij zien komen, maar om ze met eigen ogen te zien is toch weer heel anders. Wat zijn deze watervallen mooi.

Kuang Si watervallen

Ook heel toeristisch, want zo’n mooie plek heb je natuurlijk nooit alleen voor jezelf. We koelen lekker af in het ijskoude water en besluiten daarna een stuk omhoog te klimmen naar de top van de waterval. Bovenaan is het heerlijk rustig en ondanks dat we vanaf boven de waterval natuurlijk niet kunnen zien, is het er niet minder mooi om. We lijken wel in een sprookjesbos te lopen. De dag erop is het tijd voor wat sightseeing in Luang Prabang zelf, inclusief een bezoekje aan de tempel op de top van een berg met uitzicht op de omgeving.

What happens in Vang Vieng..

Tuben

Vervolgens is het tijd voor het beroemde, of beter gezegd, het beruchte Vang Vieng. Dit dorpje staat bekend als partytown en is de plek om te tuben. Dit kunnen we natuurlijk niet overslaan. Je huurt een binnenband van een tractor en wordt met de tuktuk een paar kilometer verderop afgezet bij de rivier. Vervolgens dobber je rustig terug naar het dorp en geniet je van het supermooie uitzicht. Langs de rivier staan echter een aantal barretjes die je binnen hengelen en je gratis shotjes geven. Na het tweede barretje zit de sfeer er al goed in en bij de derde bar neemt iedereen een tuktuk terug omdat je, iets te dronken, het einde van de rivier nooit meer red.

Vang Vieng

Mushroom shake

De dag erna doen we iets anders typisch Vangviengs. We hebben met het tuben een leuk Engels stel ontmoet en met hen besluiten we een mushroom shake te nemen en te gaan chillen bij de Blue Lagoon. Voor mij de eerste keer, dus ik was erg benieuwd. We hebben een paar uur lang gebiologeerd gekeken naar een stuk jungle en een berg, waar alles tot leven leek te komen, kleuren intenser werden en je overal patronen in zag. Moeilijk om het goed uit te leggen, maar het was een bijzondere ervaring.

De dag erop gaan we opnieuw naar de Blue Lagoon, want daar hebben we, op dat mooie stukje jungle na, nog weinig van meegekregen. De Engelsen gaan de dag erna weer verder op reis en wij besluiten nog even in dit relaxte dorpje te blijven en dat is maar goed ook, want die ochtend kregen we bericht dat een vriend uit Nederland ook in Vang Vieng is, samen met zijn Zweedse vrienden.

Heel veel feesten..

Het klikt gelijk met de Zweden en we weten al gauw dat we nog een paar dagen in Vang Vieng zullen blijven hangen. Het worden een paar gekke dagen, die bestaan uit veel feesten, nog een keer tuben, uitbrakken bij de Blue Lagoon en nog meer feesten.

Vang Vieng

Na meer dan een week in Vang Vieng te zijn geweest, is het de hoogste tijd om verder te reizen. Tijd om weer even cultureel te doen en te detoxen van alle alcohol. We nemen afscheid van onze nieuwe Zweedse vrienden en vervolgen onze reis richting het zuiden van Laos.

In het volgende deel lees je hoe we het Laose nieuwe jaar vieren op 4000 Islands, Irrawadydolfijnen spotten en voet zetten in Cambodja, waar we de beroemde Angkor Wat tempels bezoeken.