#TRAVEL, Cambodja

KOH RONG – HET EILAND DAT ONS HART STAL

De afgelopen jaren heb ik samen met Arend heel wat mooie reizen gemaakt. In deze nieuwe rubriek zal ik een aantal van onze avonturen met jullie delen. Deze week het eerste deel van onze belevenissen in Cambodja, waar we belandden op een prachtig tropisch, maar basic eiland: Koh Rong.

Ons nieuwe thuis: Koh Rong

Na een tocht van twee uur met de slowboat vanaf het vasteland komen we aan op Koh Rong. Vanaf de boot zien we wit zand, een azuurblauwe zee en veel groen. Dat belooft veel goeds. Eenmaal aangemeerd zoeken we een goedkoop guesthouse in het drukke, lokale gedeelte van het dorpje. We zijn tenslotte backpackers met een beperkt budget. We genieten van het strand, de zee, de feestjes en we boeken een boottripje. Met deze trip gaat een langverwachte wens in vervulling en dat is zwemmen met plankton!

Eerst gaan we snorkelen en de zonsondergang bekijken op een prachtig afgelegen strand aan de andere kant van het eiland. Vervolgens barbecueën we op de boot met de door ons zelf gevangen vis. En als klap op de vuurpijl gaan we dus met/in plankton zwemmen als het helemaal donker is. Veel mensen aarzelen nog om in het pikkedonker uit de boot te springen. Je springt in een zwart gat, maar Arend en ik hebben ons hier zo op verheugd dat wij als eerste in het water liggen. Als de rest na wat aarzelen ook in het water is gesprongen, gaan de lichten van de boot uit. Ineens zien we bij elke beweging het oplichtende plankton: een magische ervaring.

Na een paar dagen op Koh Rong te zijn geweest weten we het zeker. Op dit mooie, super relaxte eiland willen we best wat meer tijd spenderen. Er zijn veel backpackers die hier langere tijd blijven en meehelpen in hostels en barretjes. Dat lijkt ons ook wel wat. We hebben onze pijlen gericht op de plek waar elke avond het feest plaats vindt. Op de dag dat we willen vragen of we daar terecht kunnen, hangt er net een bordje buiten dat ze mensen zoeken. Na een kort gesprekje met de manager is het voor elkaar: we beginnen de volgende dag in het restaurant/bar voor tenminste drie weken.

Een goed begin, het halve werk

De avond voor we beginnen voel ik me niet zo lekker en ga op tijd naar bed. Helaas wordt ik ’s nachts rillend van de koorts wakker en de volgende ochtend ben ik ziek. We checken uit en verhuizen naar ons nieuwe onderkomen, maar beroerd als ik ben ga ik naast de receptie over mijn nek. Een geweldige eerste indruk! Gelukkig beginnen we de eerste dag pas om zes uur ’s avonds en heb ik dus nog een paar uur om op te knappen. Dat lukt aardig en ik voel me gelukkig alweer een stuk beter tegen de tijd dat we aan de slag moeten. Het is niet al te ingewikkeld en de eerste avond hoeven we alleen uit te serveren. Binnen een paar dagen hebben we het helemaal onder de knie. Er heerst een heerlijke island vibe: alles gaat relaxt en niet volgens de officiële etiquette. Het tempo ligt dan ook bijzonder laag. We werken in verschillende shifts en de rest van de tijd kun je doen waar je zin in hebt. In ruil hiervoor krijgen we accommodatie, eten en drinken. We werken niet altijd dezelfde shifts, maar gelukkig worden we vergezeld door een groep super leuke andere reizigers, die uit alle delen van de wereld komen. Met deze groep maken we er iedere avond weer een feestje van. Dan is er weer een beerpong avond, dan een facepaint party, jungleparty of pubquiz. Ook staat Arend een aantal avonden achter de draaitafels, waarmee hij zich bijzonder populair maakt bij de aanwezige techno- en deephouse liefhebbers. De dagen vliegen voorbij, maar behalve feesten hebben we uiteraard ook tijd om meer van dit mooie, speciale eiland te zien.

Paradijselijk eiland

Het is het populairste en grootste eiland van Cambodja, maar één die in alle opzichten verschilt van de eilanden in buurland Thailand. Er zijn geen verharde wegen, geen geldautomaat, stroom doet het zo’n 12 uur per dag en ook is er niet altijd stromend water. Het publiek dat naar Koh Rong gaat is dan ook overwegend jong en avontuurlijk, publiek dat wel houdt van het basic eilandleven. Als je met de boot aankomt, bevindt ‘onze bar’ zich recht voor je. Aan de linkerkant hiervan is het drukke gedeelte, hier wonen de locals en vind je veel goedkope guesthouses. Aan de andere kant bevinden zich de simpele resorts, waar je kunt verblijven in bungalows. De beproevingen, zoals elke ochtend je bed uit drijven van het zweet, omdat de stroom pas weer om negen uur aangaat, worden goed gemaakt door de prachtige omgeving. Op twintig minuutjes wandelen langs het strand en door een stukje jungle, kom je bij 4k beach. Een vier kilometer lang, leeg, onaangetast strand, met hagelwit zand en lichtblauwe zee. Een iets pittigere tocht door de jungle van zo’n drie kwartier klauteren, brengt je bij Long Beach. Op dit strand, van zo’n zeven kilometer lang, kun je genieten van prachtige zonsondergangen. De rest van het eiland bestaat voornamelijk uit jungle.

Het mag duidelijk zijn, Koh Rong is een waar paradijsje. Helaas verandert het snel: elk jaar komen er meer en meer toeristen en een deel van het eiland is voor de komende 99 jaar geleased door een Chinees bedrijf. Er zijn plannen om het eiland vol te bouwen met luxe resorts en een vliegveld. Helaas zijn deze ontwikkelingen niet tegen te houden. Het zal ook vast nog even duren voor het zover is en zelfs dan blijft een prachtig eiland, maar we zijn blij dat we het eiland nu nog zo puur en onontwikkeld meemaken.

Airco en een hete douche

Toch eisen deze basic omstandigheden na een aantal weken zijn tol voor ons westerlingen. Als we op 17 mei zes jaar samen zijn, besluiten we dit te vieren met een uitstapje naar het vaste land. Hier trakteren wij onszelf op een hete douche, de hele nacht stroom en dus airco en eten we heerlijke sushi. Ook kunnen we onze kleding eindelijk eens met heet water laten wassen. Het klinkt als niets bijzonders, maar voor ons was het een ware luxe en verwennerij! Niet veel later zijn onze drie weken voorbij. We zijn het eiland nog lang niet zat, maar hebben wel even genoeg van al het feesten. Tijd voor een ander avontuur op dit mooie paradijselijke eiland…

Koh Rong- Arend Zwart

Lees volgende week hoe de rest van ons avontuur op Koh Rong er uitzag. Want avontuurlijker werd het zeker nog met gammelende bootjes en ontstoken wonden..

22 thoughts on “KOH RONG – HET EILAND DAT ONS HART STAL

1. Prachtig lijkt me dat eiland! Een oud collega van me had er ooit een rondreis gemaakt en ze was zo positief en had zulke mooie verhalen over het land dat iedere keer als ik er iets over lees of hoor, iets in mij de ens om er heen te gaan ook getriggerd wordt. Mooie herinnering heb je in ieder geval! ⭐️💕
    Essma recently posted…Little Origin Photo Diary #27My Profile

1. Ja, dat lijkt me ook zo leuk, een mooie verre reis met kind! Maar dan is het wel leuk als ze dat zelf ook beseffen inderdaad.

2. Ik ben nog nooit buiten Europa geweest, dus ik houd van dit soort beeldende verhalen. Het klinkt haast als een droom: backpacken naar een plek die zo onaangetast is. Tegelijkertijd weet ik niet of ik zolang zonder stroom en zo basic kan leven, wellicht toch iets te verwend, haha.

Heb je nog meer foto’s van je avonturen? Ik smulde van de foto’s, maar wilde ze steeds open klikken en hoopte dat er meer kwamen!

1. Dank je wel! Ik was ook wel blij dat het tijdelijk was hoor, zou het geen maanden of jaren lang volhouden. In het volgende deel komen trouwens wat meer foto’s! 🙂

1. Azië trok mij in eerste instantie ook niet zo, maar het is zeker een aanrader. Het is makkelijk reizen, betaalbaar en vriendelijke mensen!